ponnyzmurfarnas.blogg.se

2013-01-06
19:41:45

Del 3, Amanda
Här kommer de sista svaren, del 3.
 
Moa:
Kommer du börja träna och tävla fälttävlan senare?
Ja som jag skrev i de andra svaren så ska jag göra det i sommar.
Kommer du köpa storhäst när ponny tiden är över och kommer du tävla den då?
Jag kommer köpa stohäst ganska snart som jag skrev i ett annat inlägg, och självklart kommer jag inte tävla direkt när jag får den utan jag kommer vänta ett tag och satsa på Enighma så länge min ponny tid är här. 
Ska du försöka satsa till SM i hoppning med Enighma?
Nej det kommer jag tyvärr inte göra, värken hon eller jag tycker att det är kul att hoppa höga banhoppningshinder, därför kommer jag satsa i terrängen med henne för det tycker hon är MEGA kul!!
Hur länge har du ridi? 
Som jag skrev innan så började jag på ridskola för 10 år sedan men då åkte man bara häst i princip, för typ 4 år sedan började jag lära mig rida på riktigt.
Hur är Enighma att rida?
Hon är väldigt speciel att rida, i dressyren måste man ha mjuk och stilla hand och bromsa med sätet samtidigt som man håller om med bene, i hoppningen är det på samma sätt, och gör man fel så visar hon det med att antingen sparka mot skänklen, bli arg eller i hoppningen stannar hon.
Varför föll du för Enighma?
Jag provred en massa hästa, klickade med några och andra var det bara kaos när jag red, men dom jag klickade med hade aldrig det där lilla extra som jag letade efter tills jag provred Enighma, när jag testade henne så hade jag precis flygit av en häst som vi var nära på att köpa, jag hamnade då på sjukhus och sånt vilket ledde till hopprädsla. Med Enighma hoppade jag bara 40 cm men den förra ägaren som visade henne hoppade 120 cm på henne så jag visste att hon kunde. Jag valde henne direkt när vi satte oss i bilen på väg hem, hon hade det lilla extra som jag hade letat efter hur länge som helst. Tillsammans har vi nu byggt upp ett självförtroende så att vi tom kan hoppa en oxer på 130 cm.
 
 
Victoria:
Vad kommer först, skola eller hästar:
Jag sätter inget av dom först utan jag har en plan där jag sätter båda först.
Är det viktigt för er att ha bra betyg när ni går ut grundskolan?
Jag är ganska nöjd med mina poäng just nu, jag är inte bland de bästa men nästan så jag är nöjd, gokänd i alla ämnen och de flesta ligger på C vilket är typ VG. 
Vilken linje hade du tänkt och gå?
Jag hade tänkt att gå på Helsingborgs ridgymnasium, hästhållning -profil ridning.
 
 
Julia:
Hur många rosetter har du?
Jag har runt 70 st, kanske 50 st med privathästar och 20 med ridskolans hästar.
Hur många placketter har du?
Jag har typ 6 st.
Hur många pokaler har du?
10 st.
Vad kommer bli ditt nästa "hästrelaterat-köp"?
Oj, jadu det är en bra fråga.. jag vet faktiskt inte riktigt.
 
 
Emma:
Hur laddar du upp för en tävling, måste du göra något speciellt innan?
Alltså jag behöver bara ha kvar mitt fokus och inte börja prata om något helt annat.
Hur beteer du dig på tävlingar?
Jag är som vanligt, dock när jag går banan, rider fram, hoppar fram och sånt så är jag väldigt fokuserad, jag vill helst inte prata med någon då.
Åker du ut och tävlar meetings eller bara en-dags tävlingar?
Jag åker mer än gärna ut på meetings också, det är riktigt kul.
Vilka följer med på tävlingar, som stöd och så?
Det är bara jag, pappa och Enighma som åker ut på tävlingar, det blir bäst då, FOKUS, FOKUS, och ännu mer FOKUS!!
 
 
Hannah:
Vad är ditt bästa hästminne?
Det var nog när vi hittade Enighma och hon gick igenom besiktningen och allt, det bästa minnet med Enighma var vinsten i L:b.
Vad är ditt värsta hästminne?
Det var nog när jag trillade av på en provridning och fick hämtas med 2 stora ambulanser, övernattning på sjukhuset, det var hemskt.
Kommer du sälja Enighma när du blir för lång/gammal för henne?
Antagligen kommer vi göra det ja, dock är det fortfarande oklart och ska vi sälja henne så vill jag kunna ha bra kontakt med ägaren och veta att hon har det bra.
Hur ser ditt liv ut om 10 år?
Jag kommer då bo på en stor gård med jobb där jag tjänar bra, jag kommer nog även ha till-och inridning av hästar.
 
 
Johanna:
Vad är det bästa med Enighma?
Det finns så mycket bra med Enighma, hon är en bästa vän som alltid lyssnar och förstår en även fast hon inte säger något så säger hennes kroppspråk allt.
Vad är det sämsta med Enighma?
Hmm, alltså hon är ju ett sto så hon har humörsvängar men det vänjer man sig vid.
Vad har du satt upp för mål under hela er tävlingstid?
Jag har som mål att få placering i L:a, starta msvb och även SM i fälttävlan.
 

Kajsa:
Gör du speciella saker när du är hemma själv, typ dansar, sjunger osv..?
Ja det händer ibland, sjunger lite, pratar med mig själv som om det var 2 st som pratade med varandra.
 
 
Ella:
Varför ändrar du Enighmas foder inför tävling?
Jag ger henne lite mer kraft för om hon ska gå flera klasser en helg så blir hon trött och då får hon mer energi av kraften.
 
 
Josefine:
Har du fler husdjur än hästen?
Ja det har jag, jag har en hund också.
 
 
Det var alla frågor och svar, ni har varit grymma, tack så mycket!
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: